-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:50168 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

تحريف بر چند قسم است و آيا قرآن از تحريف مصون مانده است؟
حريف دو گونه است. لفظ و معنوي. الف) تحريف لفظي؛ به معناي افزودن، كاستن يا جابجايي الفاظ و عبارات است. در اين كه قرآن كنوني دست نخورده و همان قرآن نازل شده بر رسول اكرم(ص) است، شواهد قطعي تاريخي فراواني داريم. بنابراين تحريف لفظي قرآن به كلي منتفي است. بهترين دليل بر عدم تحريف قرآن اين است كه قرآن به تواتر رسيده و در هر عصري تواتر خود را حفظ نموده است و تحقيقات تاريخي و مقايسه بين قرآنهاي موجود وقرآنهاي صدر اسلام كه نسخه هايي از آنها در موزه هاي بزرگ جهان موجود است نشان مي دهد كه حتي يك «واو» از اين كتاب الهي كم و زياد نشده است. مسأله عدم تحريف قرآن در بين شيعه و اهل سنت متفق عليه است. تنها گروه بسيار اندك و ناچيزي از اخباريون در بين شيعيان و حشويه از اهل سنت قائل به تحريف بوده اند، البته تحريف از نظر آنان نيز به معناي افزوده شدن چيزي بر قرآن يا تغيير در كلمات آن نيست، بلكه معتقد به تحريف حذفي بوده اند. ليكن ديدگاه آنان توسط قاطبه علماي فريقين با براهين محكم وقاطع رد شده است. برخي از علماي برجسته و سرشناس شيعه كه به صراحت بر عدم تحريف قرآن اعتراف كرده اند، عبارتند از: الف) شيخ صدوق در «اعتقادات الاماميه»، (ضميمه باب حادي عشر، ص 493) ب ) شيخ مفيد در «اوائل المقالات، (ص 54 - 56) ج ) سيد مرتضي علم الهدي به نقد از «مجمع البيان»، (ج 1، ص 15، فن پنجم) د ) مولا احمد اردبيلي (مقدس اردبيلي) در «مجمع الفائده»، (ج 2، ص 218) ه ) سيد محمد جواد عاملي در «مفتاح الكرامة»، (ج 2، ص 290) و ) شيخ طوسي در مقدمه «تفسير التبيان»، ج 1، ص 3) ز ) علامه طبرسي (ابو علي، فضل بن حسن بن فضل) در «مجمع البيان»، (ج 1، ص 15، فن پنجم) ح ) علامه حلي در «اجوبة المسائل المهنائيه، ص 21، ص مسأله 13) ط ) علامه شيخ جعفر كاشف الغطاء در «كشف الغطاء» كتاب الصلاة من القرآن، مبحث هفتم و هشتم (ص 298 - 299) ي ) علامه محقق شيخ محمد حسين كاشف الغطاء در «اصل الشيعة و اصولها»، ص 133) ك ) مولا ابوالقاسم گيلاني مي گويد: «بر اين عقيده كه قرآن هرگز تحريف نشده است، اجماع شيعه اماميه استوار است (بروجردي، البرهان، ص 112) ل ) شيخ بهايي در «آلاء الرحمن»، (ج 1، ص 26) م ) علامه شهيد سيد نوراللَّه تستري در «مصائب النواصب» ن ) فيض كاشاني در منابعي كه گذشت س ) شيخ حر عاملي در «اظهار الحق»، (ج 2، ص 208) ع ) محقق تبريزي در «اوثق الوسائل في شرح الرسائل»، (ص 91) ف ) علامه سيد شرف الدين در «فصول المهمه»، (ص 166 و 163) و «اجوبةالمسائل جاراللَّه»، (ص 28) و پاورقي انوار النعمانيه، (ج 2، ص 357) ص ) علامه بلاغي در «تفسير آلاء الرحمن»، (ج 1، ص 25 - 26، مقدمه پنجم) ق ) محقق بغدادي در «شرح الوافيه»، (ابواب الحجج، باب حجية الكتاب) ر ) علامه سيد محسن اميني در «اعيان الشيعه»، (ج 1، ص 41). ايشان در پاسخ به «ابن حزم اندلسي» مي نويسد: هيچ كس از شيعيان - نه در گذشته و نه در حال - معتقد نيست كه چيزي بر قرآن افزوده شده است نه كم و نه زياد؛ چه رسد به همه آنان و از اين بالاتر همه اماميه اتفاق نظر دارند كه هرگز چيزي به قرآن افزوده نشده است و محققان بزرگ و صاحب نظر شيعه همگي مي گويند: «چيزي از قرآن كاسته هم نشده است». هر كس جز اين را به آنان نسبت دهد، دروغ گو و مفتري است و بر خدا و پيامبرش گستاخي كرده كه چنين تهمتي مي زند». ش ) علامه اميني، در «الغدير»، (ج 3، ص 101) ت ) علامه طباطبايي، در «الميزان»، (ج 12، ص 104 - 133). ايشان عدم امكان تحريف در قرآن را در هفت فصل با براهين قوي و استدلالات محكم، اثبات كرده اند» ث ) حضرت امام خميني(ره) در «تهذيب الاصول»، (ج 2، ص 165) خ ) آيت اللَّه خويي، در «البيان»، (ص 251 - 254) ذ ) آيت اللَّه حكيم و آيت اللَّه ميلاني در «مقدمه ترجمه و تفسير انگليسي قرآن توسط مير احمد علي» ظ ) علامه حسن زاده آملي، در «قرآن هرگز تحريف نشده» غ ) آيت اللَّه معرفت در «صيانة القرآن من التحريف» براي مطالعه بيشتر ر.ك: 1- آموزش علوم قرآن،محمد هادي معرفت 2- قرآن شناسي،مصباح يزدي 3- قرآن هرگز تحريف نشده است،حسن زاده آملي 4- التحقيق في نفي التحريف عن القرآن،محمد هادي معرفت 5- صيانة القرآن من التحريف،الدكتور فتح اللَّه المحمدي 6- مصونيت قرآن از تحريف،محمد هادي معرفت، ترجمه: محمد شهرابي ب ) تحريف معنوي؛ اين قسم از تحريف به معناي اين است كه در عين حفظ اصل كلمات و عبارات قرآن مجيد در ترجمه يا تفسير معنايي برخلاف آنچه مقصود از آيات قرآن توضيح مي باشد ارائه شود. اينگونه تحريف تا حدي امكان دارد، ليكن اين تحريف در اصل كتاب و منبع ديني نيست بلكه در واقع ايجاد انحراف در دايره معرفت ديني و فهم از نصوص ديني است. براي آگاهي بيشتر ر.ك: 1- حماسه حسيني، ج 1،شهيدمطهري 2- حكمت ها و اندرزها،شهيدمطهري 3- امامت و رهبري،شهيدمطهري 4- آشنايي با قرآن، ج ،شهيدمطهري 5- اسلام و مقتضيات زمان، ج 1،شهيدمطهري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.